Budowa domu prawo 2021: jakie formalności załatwisz przez internet?

Pod koniec ubiegłego roku została wprowadzona nowelizacja prawa budowlanego. Umożliwia ona składanie wniosków dotyczących budowy domu przez internet, za pomocą portalu e-budownictwo. Dzięki temu osoby zainteresowane budową własnego domu będą mogły załatwić swoje sprawy urzędowe bez wychodzenia z mieszkania, całkowicie przez internet. Ma to także przyśpieszyć proces decyzyjny i pomóc walczyć z papierologią. System ten jest stale rozwijany, ale już teraz oferuje inwestorom szereg ciekawych możliwości. Zatem jakie formalności możemy obecnie załatwić korzystając z niego?

Budowa domu, prawo 2021: Jakie możliwości oferuje portal e-budownictwo?

E-budownictwo to bezpośrednia odpowiedź polskiego rządu na rosnące możliwości technologiczne oraz postępującą cyfryzację urzędów. Ten innowacyjny portal został uruchomiony pod koniec 2020 roku i w pierwszej fazie swojej działalności służył głównie jako repozytorium formularzy. Jednak jego możliwości rosną dosłownie z dnia na dzień i na chwilę obecną już umożliwia on składanie wniosków przez internet.

Dzięki portalowi e-budownictwo możesz załatwić między innymi:

  • wniosek o legalizację obiektu budowlanego;
  • zgłoszenie robót budowlanych;
  • wniosek o pozwolenie na rozbiórkę oraz zgłoszenie rozbiórki;
  • wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę lub wznowienie robót;
  • zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych;
  • wniosek o wejście na sąsiadujący teren;
  • wniosek o sporządzenie planu miejscowego lub jego zmianę;
  • zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania budynku;

Dodatkowo od 1 lipca 2021 roku oferta usług możliwych do zrealizowania przy pomocy portalu e-budownictwo zostanie poszerzona o szereg kolejnych formalności, wspierających osoby, które budują dom. Zdecydowanie najbardziej oczekiwana będzie możliwość złożenia wniosku o pozwolenie na budowę oraz pozwolenie na użytkownie.

W jaki sposób można skorzystać z portalu e-budownictwo?

Samo składanie wniosków przez internet jest stosunkowo prostym zadaniem. Wystarczy przejść pod oficjalny adres internetowy portalu https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/, a następnie wybrać interesujący nas formularz i go wypełnić.

Wypełnianie odbywa się poprzez uzupełnienie wszystkich rubryk wniosku, używając prawidłowych danych osobowych dotyczących petenta. Niezbędne będzie również wskazanie adresu korespondencyjnego oraz adresu poczty e-mail.

W dalszej części wniosku podajemy dane dotyczące naszej nieruchomości oraz wypełniamy pozostałe pola formularza. Po uzupełnieniu wszystkich rubryk będziemy mogli zapisać wypełniony wniosek i pobrać go na dysk naszego komputera lub od razu wysłać go poprzez serwis ePUAP.

Aby oficjalnie złożyć wniosek przez ePUAP, będziesz musiał zalogować się na nim przy pomocy profilu zaufanego. Kolejnym krokiem jest kliknięcie w zakładkę „Sprawy ogólne”, a następnie kliknięcie w okienko „Pisma do urzędu”. W dalszej części formularza wybierz „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” i kliknij przycisk: „Załatw sprawę”.

Ostatnim krokiem jest wypełnienie krótkiego kwestionariusza i opisanie swojej sprawy. Przed ostatecznym wysłaniem wniosku będziesz mógł ponownie go przejrzeć i sprawdzić, czy nie wkradły się do niego jakieś błędy.