Podjazd z kruszywa wygląda niezwykle efektownie - pasuje do niemal każdego otoczenia, podkreśla wygląd roślin ozdobnych, a przy tym jest tani. Istnieje kilka rodzajów kruszywa na podjazd. Które z nich wybrać i jaka jest technika budowy takiego podjazdu?

Podjazdy, ścieżki i elementy wykończeniowe zrobione z kruszywa wyglądają bardzo estetycznie i wpasowują się w każdy design - będą wyglądały dobrze zarówno w wiejskiej chatce, jak i przy nowoczesnej willi. Aby zachowały swój estetyczny wygląd przez długi czas, należy odpowiednio o nie dbać - usuwać pojawiające się w nich rośliny i uzupełniać ubytki materiału, szczególnie w miejscach, gdzie powstają koleiny. Uzupełnione ubytki w podjeździe dobrze jest potraktować zagęszczarką. Jakie kruszywo wybrać na podjazd, żeby był trwały?

Jakie kruszywo na podjazd?

Podjazd z kruszywa, a więc nawierzchnia żwirowa, wymaga użycia  materiału, który dobrze się zagęszcza i klinuje. Sama struktura kruszywa powinna być nieregularna, o ostrych krawędziach i podobnych wielkościach. Dzięki tym cechom nawierzchnie żwirowe odznaczają się dużą trwałością. Unikamy materiałów o okrągłych, małych drobinach - nie jest on spoisty, szybko się niszczy i rozsypuje na boki. Materiały odpowiednie na podjazd z kruszywa:

  • żwir - nadaje się większość jego typów, oprócz rzecznego, którego elementy są zaokrąglone;
  • kruszywa wapienne - wapienie dewońskie i dolomity, na wapieniach płytkomorskich i marglistych szybko pojawiają się rośliny, które trudno wytępić;
  • tłuczeń (frakcja 31-36 mm);
  • drobne kruszywo kamienne (0-5 mm);
  • kliniec (frakcja 4-31 mm);
  • grys (kruszywo sortowane na frakcje 2-8, 8-16, 16-22);
  • kruszywa granitowe;
  • kruszywo bazaltowe.

Kruszywo na podjazd - cena

Cały koszt podjazdu z kruszywa warunkuje przede wszystkim jego wielkość i rodzaj wybranego materiału. W najtańszych wersjach podjazd z nawierzchni żwirowej wykonamy już od 50 zł za metr kwadratowy. Dość ważnym elementem wydatków jest transport materiału - im bliżej znajduje się producent kruszywa, tym mniej zapłacimy za jego przewóz. Ceny poszczególnych kruszyw w 2020 roku wyglądają następująco:

  • tłuczeń i kliniec profirowy 50-60 zł za tonę;
  • tłuczeń dolomitowy (50-90 zł/t);
  • grys porfirowy (70-160 zł/t);
  • grys bazaltowy (160-260 zł/t);
  • grys dolomitowy (50 – 200 zł/t);
  • grys granitowy (60-200 zł/t);
  • grys serpentynitowy (190-250 zł/t).

Do wydatków związanych z budową podjazdy należy doliczyć zakup krawężników oraz geowłókniny. Geowłóknina, zależnie od rodzaju kosztuje od 100 do 300 zł za rolkę 50 metrów. Typowe krawężniki betonowe to ok. 20-30 zł za sztukę, można zdecydować się również na ozdobne palisady betonowe (3-5 zł za sztukę, jednak będzie potrzebne ich o wiele więcej niż krawężników, dlatego cena mniej więcej się wyrówna). Do kosztów powinniśmy doliczyć beton, który posłuży do stabilnego ulokowania krawężników w ziemi.

Podjazd z kruszywa krok po kroku

  1. Wykop koryta - należy wykopać koryto wielkości planowanego podjazdu i głębokości ok. 40 cm. Dobrze jest, kiedy posiada spadki poprzeczne, gdyż zapobiegają one przed powstawaniem kolein. Wykopana niecka powinna zostać dobrze oczyszczona z korzeni. Dno wykopu wyrównujemy i zagęszczamy zagęszczarką;
  2. Montaż krawężników - do tego celu możemy wykorzystać, co chcemy - mogą to być betonowe lub kamienne palisady, duże naturalne kamienie lub standardowe krawężniki. Powinny zostać one wzmocnione warstwą betonu, który ustabilizuje ich ułożenie w podłożu. Przed rozpoczęciem dalszych prac, należy odczekać, aż beton wyschnie.
  3. Rozłożenie geowłókniny - jest to rozwiązanie opcjonalne, które wzmocni trwałość podjazdu i zahamuje wzrost roślin. Geowłóknina zapobiega mieszaniu się warstw kruszywa z gruntem rodzimym co przekłada się na lepszą stabilność podłoża. Materiał rozkłada się na zakładkę ok. 10 - 15 cm. 

Wysypanie kruszywa - aby podjazd był stabilny i nie rozchodził się pod ciężarem samochodów, należy zastosować minimum 3 warstwy materiału o różnych grubościach. Na samym dnie układamy materiał o największych ziarnach, jego warstwa powinna wynosić co najmniej 20 cm. Zamiast tłucznia można zastosować drobny i w miarę jednorodny gruz, jeśli mamy taki. Kolejne warstwy układamy według wielkości kruszywa - najmniejsze powinno znaleźć się na samej górze. Każda warstwa powinna zostać ubita zagęszczarką. Na samej górze powinny znaleźć się kruszywa o frakcji 2-8 mm - drobny grys, żwir lub miał kamienny.