Budowa garażu z płyt warstwowych jest rozwiązaniem ekonomicznym i prostym w wykonaniu. Wykorzystanie tego materiału okładzinowego nie jest związane z żadnymi dodatkowymi formalnościami.

Płyta warstwowa to materiał stosowany przy wykonywaniu lekkich obudów ścian i dachów. Coraz częściej wykorzystuje się ją do budowy garaży jednostanowiskowych oraz wielostanowiskowych. Dzięki zastosowaniu tak zwanych sandwichy jako materiału ściennego oraz dachowego możliwe jest znaczące przyspieszenie prac przy jednoczesnym osiągnięciu wysokich parametrów termoizolacyjnych całego obiektu.

Czym jest płyta warstwowa?

Płytę warstwową tworzą dwie zewnętrzne blachy, pomiędzy którymi znajduje się trzon pełniący przede wszystkim funkcję izolacji termicznej. Profil płyty warstwowej można porównać do kanapki, przez co często jest ona określana mianem płyty typu sandwich.

Za parametry wytrzymałościowe oraz termoizolacyjne wyrobu odpowiedzialny jest odpowiedniego typu trzon płyty. Materiałem termoizolacyjnym do jego wykonania może być:

  • wełna mineralna (skalna lub szklana), stosowana w formie płyt lub bloczków o układzie warstwowym,
  • pianka poliuretanowa PUR,
  • pianka poliuretanowo-izocyjanurowa PIR,
  • polistyren ekspandowany (styropian) i ekstrudowany (styrodur), stosowany w postaci płyt lub bloczków,
  • pianki fenolowe,
  • szkło piankowe.

Ze względu na przeznaczenie płyt warstwowych dzieli się je na ścienne (elewacyjne – zewnętrzne oraz wewnętrzne) i dachowe. Dostępne są również drzwi i bramy garażowe z płyty warstwowej.

Dobierając typ sandwicha na okładzinę ścienną oraz dachową należy kierować się głównie jego nośnością, sztywnością, odpornością ogniową, parametrami akustycznymi oraz cieplnymi. Dzięki temu cała konstrukcja pozostanie stabilna nawet w przypadku niekorzystnych warunków zewnętrznych. Odpowiednia termoizolacyjność pozwoli na zachowanie wewnątrz obiektu temperatury na poziomie kilkunastu stopni nawet przy znacznych przymrozkach.

Garaż z płyty warstwowej

Garaże budowane z płyt wielowarstwowych coraz bardziej zyskują na popularności. Stanowią alternatywę dla często spotykanych „blaszaków”. Do ich wielu zalet należy szybkość wznoszenia przy wykorzystaniu gotowych elementów. Modułowa budowa pozwala na swobodne przekształcenia. Materiał płyt cechuje się lekkością, a zarazem dużą wytrzymałością. Warstwowa konstrukcja płyt wyposażona w rdzeń gwarantuje wysokie parametry izolacyjności cieplnej zarówno ścian, jak i dachu.

Garaż z płyty warstwowej ‒ formalności

Możliwa jest budowa garażu z wykorzystaniem płyty warstwowej bez pozwolenia. Tak jak w przypadku budowy każdego typu garażu, formalności dotyczące garażu z płyt warstwowych związane są z jego powierzchnią. Zgodnie z zapisami Prawa budowlanego budowa garażu (obiektu przeznaczonego do postoju pojazdów, zamkniętego z każdej strony ścianami wyposażonymi w otwory oraz posiadającego konstrukcję dachu), którego powierzchnia zabudowy nie przekracza 35 m2, wymaga jedynie zgłoszenia do organu administracji budowlanej. W przypadku obiektów o większej powierzchni konieczne jest podjęcie formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ważne, aby pamiętać, że przy zgłoszeniu prac budowlanych należy rozpocząć je w ciągu trzech lat od zgłoszonego w dokumentach terminu rozpoczęcia prac. W przypadku pozwolenia na budowę są to trzy lata od dnia wydania ostatecznej decyzji.

Gotowe garaże z płyt warstwowych

Niektóre firmy mają w swojej ofercie gotowe garaże z płyt warstwowych. Do wyboru są zarówno obiekty jednostanowiskowe, jak i wielostanowiskowe. Od wielkości garażu zależy sposób jego montażu. Mniejsze – jednostanowiskowe są często przewożone w całości na plac budowy. W przypadku garaży wielostanowiskowych montaż przeprowadzany jest na działce inwestora z przygotowanych wcześniej modułów. Konieczne prace przygotowawcze stanowi w tym przypadku odpowiednie przygotowanie posadzki garażu, którą może stanowić płyta betonowa lub odpowiednio ułożona kostka brukowa.

Budowa każdego typu garażu z płyt warstwowych wiąże się z odpowiednim ustawieniem ścian, a następnie zamocowaniem ich do podłoża z użyciem kołków rozporowych oraz skręceniem ich górnych krawędzi. Po zamontowaniu płyty dachowej krawędzie i miejsca łączeń wykańcza się specjalnymi obróbkami blacharskimi.

Garaż z płyty warstwowej ‒ koszt

Cena garażu z płyty warstwowej uzależniona jest przede wszystkim od wielkości obiektu, typu dachu, wybranego rodzaju płyt oraz wyposażenia dodatkowego, np. bram, drzwi i niezbędnych instalacji. W przykładowych kosztorysach tego typu obiektów o powierzchni około 20 m2 zawierających kompletne systemy ścienne, dachowe oraz elementy wyposażenia ceny plasują się na poziomie 25000 zł. Całkowita cena często uwzględnia również koszty transportu.