Istnieje kilka rodzajów bram garażowych, które mogą znaleźć zastosowanie w różnych rodzajach budynków. Dużą popularnością cieszy się brama segmentowa, która charakteryzuje się wysoką izolacyjnością cieplną.

Brama segmentowa składa się z kilku paneli połączonych zawiasami, które przesuwają się w górę i w dół po prowadnicach. Izolacja termiczna bramy zapewnia utrzymanie pożądanej temperatury w garażu, co jest szczególnie ważne, gdy garaż jest ogrzewany. Brama ma wiele opcji montażowych, dzięki czemu można ją dostosować do konkretnego pomieszczenia.

Czym jest brama segmentowa?

Brama segmentowa charakteryzuje się tym, że w trakcie otwierania nie zajmuje przestrzeni ani wewnątrz garażu, ani na podjeździe, po prostu chowa się pod sufitem. Bramę segmentową można zamontować w każdym otworze, nawet gdy nadproże przyjmuje kształt łuku. Może być napędzana automatycznie i obsługiwana pilotem lub wymagająca obsługi ręcznej. Szeroka oferta kolorystyczna sprawia, że można ją idealnie dopasować do stolarki okiennej czy drzwi wejściowych.

Brama składa się ze skrzydła, na którym zawieszone są panele połączone zawiasami. Podczas otwierania bramy segmenty przesuwają się po prowadnicach wykonanych z blachy stalowej, aluminiowej lub z PVC. Izolację termiczną stanowi wypełnienie z pianki poliuretanowej. Panele mogą być wykonane z tworzywa sztucznego lub przeszklone.

O czym należy pamiętać przed zakupem bramy garażowej?

Poza wyglądem bramy należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak: rozmiar, termoizolacyjność, bezpieczeństwo (bramy antywłamaniowe) oraz komfort z użytkowania. Współczynnik przenikania ciepła w nowej bramie montowanej w ogrzewanym garażu nie powinien przekraczać 1,5 W/(m²・K). Ciepłochronność segmentowych drzwi garażowych zależy od ilości i rodzaju wypełnienia pomiędzy panelami oraz skrzydłem a ościeżnicą. Prawidłowy montaż bramy ma również wpływ na jej termoizolacyjność. Wszelkie szczeliny stanowią dodatkowe miejsce oddawania ciepła.

Niezależnie od tego, czy garaż stanowi część domu, czy jest budynkiem wolnostojącym, należy go odpowiednio chronić. Segmentowa brama garażowa jest wyposażona w szereg cech chroniących przed włamaniem ‒ są to np. wzmocnione profile i obrotowe klamki z ryglem. Bramy segmentowe, tak samo jak drzwi wejściowe czy okna, mają określoną klasę odporności na włamanie: od RC1 od RC6. Wyższa klasa oznacza wyższą odporność na sforsowanie. W praktyce wygląda to trochę inaczej: na rynku rzadko można znaleźć produkty oznaczone klasą wyższą niż RC3.

Obecnie producenci wprowadzają liczne zabezpieczenia do bram segmentowych. Kiedy otwierające się drzwi napotkają przeszkodę, zabezpieczenie przeciążeniowe zatrzyma oraz cofnie skrzydło, tak by nie zrobić krzywdy osobie lub nie zniszczyć przedmiotu. W przypadku zerwania się sprężyny blokada chroni przed opadnięciem bramy. Niektórzy producenci wyposażają bramy w fotokomórki, dzięki którym brama zatrzymuje się, gdy emitowane wiązki podczerwieni zostaną przerwane.

Zdalne sterowanie elektryczne to dodatkowy atut bramy segmentowej. Można ją otworzyć z domu lub z jadącego samochodu, co docenia się szczególnie wtedy, gdy pada deszcz lub jest duży mróz. Dziś automatyka jest już standardem we wszystkich rodzajach bram. Przy wyborze napędu należy poradzić się specjalisty, który biorąc pod uwagę rozmiar bramy, jej ciężar i miejsce pod sufitem, dobierze optymalną moc i szybkość pracy bramy. Dodatkową zaletą napędu jest fakt, że złodziejowi trudniej jest podważyć drzwi (blokada antywyważeniowa). Brama zamykana automatycznie powinna mieć również możliwość otwierania ręcznego na wypadek zaniku prądu.

Brama segmentowa ‒ montaż i serwis

Bramę segmentową zakłada się w wykończonym, otynkowanym pomieszczeniu z gotową posadzką. Otwór w budynku powinien mieć zachowany pion i poziom. Wszelkie krzywizny będą utrudniały montaż bramy. Zwykle nie montuje się bramy w otworze wjazdowym, lecz na nim. Z tego powodu brama może być od niego kilka centymetrów wyższa i szersza. W przypadku montażu bramy w otworze musi być on większy niż jej wymiary. Luzy pozwalają na drobną korektę podczas ustawienia ramy konstrukcji oraz wprowadzania izolacji cieplnej. Gdy otwór jest zbyt duży, producenci proponują montaż maskownic, które zakryją zbędne otwory. Otwór można zwęzić również styropianem, który zostanie później zasłonięty elewacją. Należy pamiętać, by w obrębie 3m od wjazdu nie prowadzić żadnych instalacji oraz nie zabudowywać sufitu garażu.

Aby urządzenie służyło jak najdłużej, należy je regularnie serwisować. Kiedy skrzydło pracuje za głośno, należy zaaplikować smar do bram garażowych na prowadnice, zawiasy, łożyska rolek, sprężyny oraz ewentualnie na łańcuch mechanizmu. Po nałożeniu preparatu bramę należy zamknąć i otworzyć wiele razy, aby smar dotarł w potrzebne miejsca i został odpowiednio rozprowadzony. Jeśli mimo tych zabiegów hałas nie ustąpi, należy skonsultować z profesjonalistą ewentualną naprawę urządzenia. Jeśli skrzydło bramy chwieje się podczas ruchu, trzeba je dokręcić. Po montażu należy monitorować pracę bramy, ponieważ błędy popełnione podczas montowania mogą być przyczyną blokowania się drzwi oraz ciężkiej pracy. Niewłaściwa praca bramy może również wynikać ze zużytego koła pasowego, które w takim wypadku należy wymienić.