Wykonany przez specjalistę operat szacunkowy nieruchomości jest przydatny w sytuacji, kiedy zależy nam na rzetelnej wycenie mieszkania czy domu. W niektórych przypadkach sporządzenie takiego dokumentu może okazać się konieczne. Co należy wiedzieć o operacie szacunkowym i kiedy zlecić jego wykonanie?
Urzędowa wycena nieruchomości sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego, czyli operat szacunkowy, to dokument niezbędny w wielu sytuacjach. Informacja o tym, ile warta jest dana nieruchomość, jest konieczna m.in. przy zabezpieczeniu kredytu hipotecznego.
Operat szacunkowy jest sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego dokumentem urzędowym, w którym określona została wartość nieruchomości. Jego wykonanie podlega pod szereg przepisów i standardów zawodowych, co odróżnia operat szacunkowy od nieformalnych opinii na temat wyceny nieruchomości. Przepisy ogólne dotyczące sporządzania wyceny nieruchomości zostały zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 roku w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego.
Operaty szacunkowe są wykonywane wtedy, kiedy wymagane jest poznanie wartości nieruchomości. Wykorzystuje się je w sytuacji sprzedaży, kupna i zamiany mieszkania czy domu, do ustalenia wysokości opłat i podatków związanych z wartością nieruchomości, podczas postępowania spadkowego, podziału majątku i prowadzenia egzekucji komorniczej, a także przy staraniu się o kredyt hipoteczny na zakup czy budowę nieruchomości. Cena operatu szacunkowego zależy w dużej mierze od poziomu skomplikowania wyceny nieruchomości. Prosta wycena mieszkania powinna kosztować nie więcej niż 400–600 zł, jednak operat szacunkowy nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym może wiązać się z kosztem nawet kilku tysięcy złotych.
Poprawnie wykonany operat szacunkowy jako oficjalny dokument urzędowy musi być zgodny z przepisami prawa i zawierać niezbędne informacje służące dokonaniu wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego. Spisana treść musi być czytelna i jednolita, niezależna od miejsca/regionu, w którym jest sporządzany oraz niezależna od rzeczoznawcy majątkowego.
W operacie szacunkowym mieszkania czy domu powinny znaleźć się następujące informacje:
Do operatu szacunkowego powinny zostać dołączone dokumenty w nim wymienione, np. wypis z rejestru gruntów i miejscowego planu zagospodarowania, wyrysy z mapy ewidencyjnej, odpis z księgi wieczystej, protokół oględzin nieruchomości. Dokument z wyceną nieruchomości musi zostać podpisany przez rzeczoznawcę lub rzeczoznawców majątkowych, którzy byli odpowiedzialni za wykonanie jego poszczególnych części. Podpis musi zostać uzupełniony o pieczęć z numerem rzeczoznawcy nadanym przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
Dokument z oficjalną wyceną danej nieruchomości można wykorzystywać przez okres 12 miesięcy. Warto jednak wiedzieć, że ważność operatu szacunkowego można wydłużyć o rok, jeśli przepisy prawne i ceny na rynku nieruchomości nie ulegną zmianie. Aby potwierdzić, że dana nieruchomość ma aktualną (taką samą jak w dniu sporządzania operatu) wartość, należy skonsultować się z rzeczoznawcą majątkowym, który go sporządził. Tylko wykonawca operatu szacunkowego ma prawo dokonać jego aktualizacji. Jeśli rzeczoznawca stwierdzi, że wartość nieruchomości uległa zmianie, będzie konieczne wykonanie nowego operatu szacunkowego.
Sprawdź zlecenia w wybranych województwach:
a także w wybranych miastach:
firmy budowlane Białystok
firmy budowlane Bydgoszcz
firmy budowlane Częstochowa